onderbouw
onderbouw
De kleuterklas. Dé plek waar kinderen leren door te spelen. Wij dagen kinderen uit met allerlei verschillende spellen. Spelen is voor onze jonge kinderen een vorm van bezig zijn die van nature bij hen past. Zonder dat zij het doorhebben, zijn zij al bezig met hun talenten. Maar ook met motoriek, leren omgaan met andere kinderen en rekenen en spellen. Mooi, toch?
Early years program
De onderdelen van het early years program.
We werken in de groepen 1-2 met het International Early Years programma. Hierbij staat spel centraal. We creëren situaties waarbij we kinderen uitdagen tot allerlei vormen van spel. Voornamelijk door het spelen in hoeken. Tijdens het spelen zijn kinderen ‘natuurlijk’ bezig. Binnen het spel worden kinderen uitgedaagd een stapje verder te zetten.
Dit noemen we ook wel de mate waarin kinderen hun eigen gedrag kunnen sturen. Dit is van invloed op de manier waarop zij leren. En hoe zij op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling zijn. Door te spelen, leren kinderen hun eigen gedrag te reguleren. Zelfsturing helpt hen ook bij het aanleren van vaardigheden. Zoals rekenen en lezen in hogere groepen.
Met spel stimuleren we de ontwikkeling van onze kinderen en bereiden we hen voor op ‘de grote mensen wereld’. De echte wereld halen we naar binnen. Door het spelen van rollen, leren kinderen bepaald gedag aan. Ook spelen kinderen in hoeken en werken zij aan leerdoelen.
Een rijke speel-leeromgeving die aansluit bij spelend leren. Wij observeren kinderen en houden hun ontwikkeling goed bij. Onze leerkrachten spelen mee en dagen kinderen uit om de volgende stap in hun ontwikkeling te zetten.
Groep 3
In groep 3 leren kinderen lezen en schrijven. Alle letters komen aan bod en ook wordt er gestart met rekenen. We lezen volgens de methode van Lijn 3. Samen met Ben de buschauffeur stappen kinderen op een busreis vol leesplezier.
Kinderen krijgen in groep 3 ook meer verantwoordelijkheid en er wordt gewerkt aan zelfstandigheid. Dit doen we door te werken met een weektaak. Kinderen leren zelf hun taken plannen. Uiteraard helpt de leerkracht waar dat nodig is.
Vanaf groep 3 starten we ook met IPC (International Primary Curriculum). In projecten leren kinderen doelgericht te werken aan kennis, vaardigheden en inzicht. De projecten hebben stuk voor stuk onderwerpen waarmee de betrokkenheid van kinderen kan worden vergroot, variërend van Magische media, Missie naar Mars, Het Regenwoud tot Voortrekkers van verandering.
Verken onze verschillende groepen!
Lees meer over onze midden- en bovenbouw door op de onderstaande knop te klikken.